FILM

Contest

M. Tóth Géza: Maestro

2005, animáció, 35mm, színes, 5 perc, 1:1,85, DolbySRD

Öt perccel a Nagy Előadás előtt a színfalak mögött a Maestro készülődik. Lassan múlnak a másodpercek…

Több mint 25 nemzetközi fesztivál versenyprogramjában szerepelt és versenyez jelenleg is.

 

Five minutes before the Big Performance, the Maestro is getting ready for the execution behind the curtains. Time is slowly ticking away…
 Participated in more than 25 competition programme worldwide and participates at the moment

Cu cinci minute înaintea Marelui Spectacol: Maestro se pregăteşte. Timpul trece încet…

http://www.port.hu/pls/fi/films.film_page?i_where=2&i_film_id=69816&i_city_id=3372&i_county_id=-1

http://www.magyar.film.hu/object.8078edf8-f0f3-485b-8588-0b0605933ede.ivy

http://www.filmunio.hu/film1db.ivy?artid=804d496c-9454-42b6-b837-1d7996c3f89d&colid=c484586d-d8a0-4d47-b55a-aabb0c864e14&public.lang=en-US

 

Schneider Ákos: Jótett helyébe

2004, kisjátékfilm, 14 perc

Egy fiatal üzletember próbál jót tenni, de csúnyán ráfázik…

 

A young businessman tries to do a good deed, but is screwed along the way…

 

Un afacerist tânăr, având intenţii de binefacere, este trasă pe sfoară foarte amarnic…

http://www.magyar.film.hu/object.b12aa68b-35df-4f5c-b3b3-29af49829001.ivy

 

Gayer Zoltán, Molnár Péter: A karusszel rítus- The Carousel Rite

2005, rövidfilm, 35mm, színes, 11 perc, 1:1,85, DolbySR

A kisvárosba megérkeznek a messzi földről híres magnusok. Azért jöttek, hogy végrehajtsák a titokzatos Karusszel rítust.

 

Famous magnuses from faraway lands arrive at a small town. They have come to execute the mysterious Carousel rite.

 

Renumite Magnuşi, venţi din ţări îndepărtate, ajung la un oraş mic. Au venit să execute misteriosul rit, Carousel.

http://nda.sztaki.hu/kereso/index.php?a=get&id=535663&pattern

http://www.port.hu/pls/fi/films.film_page?i_where=2&i_film_id=67445&i_city_id=3372&i_county_id=-1

http://www.filmunio.hu/film1db.ivy?artid=615480c4-c435-438f-8e8e-a9d7aeccd472&colid=26ab03fa-aad0-4d35-9e83-61a12be3e966&public.lang=en-US

 

Tóth Barnabás: Vonaton – On A Train

2003, rövidfilm, 35mm, színes, 11 perc

Egy magyar és egy finn srác nyelvi kálváriája egy nemzetközi járaton az európai éjszakában.

 

 

Zsolt, a young Hungarian fan of  FC Bayern München is traveling on a night train from Italy to Germany. He meets Timo, a Finnish student. Despite their mutual interest, they don’t manage to communicate due to language barriers. The story of a frustrating night journey.

 

Calvarul încurcăturilor de limbă alor doi băieţi pe un tren internaţional, într-o noapte undeva în Europa. Zsolt e maghiar iar Timo este finlandez…

http://www.szemle.film.hu/object.fe3810e8-9799-4167-a6be-52fe9dd060d1.ivy

 

Tóth Barnabás: Kiállítás – Exhibition

2004, rövidfilm, video, ff, 4 perc

Modern képzőművészeti galéria. Látogatók jönnek-mennek, különböző karaktereket figyelhetünk meg. A legérdekesebb közülük azonban a teremőr néni, aki a nap végén váratlan fordulatot hoz a történetbe.

 

A modern fine arts gallery. Visitors come and go. Various characters can be observed. The most interesting one of them all is an old lady who is the museum’s attendant lady and who introduces an unexpected twist into the story at the end of the day.

.

Galerie de arte moderne. Diferite vizitatori trec peste sală, fiecare un caracter unic. Cea mai interesantă dintre ei este o femeie bătrână, paznicul sălii. Mulţumită ei lucrurile iau o întorsătură neaşteptată la sfârşitul zilei.

http://www.supershorts.org.uk/view.html?id=2006104

 

Paul Whittington: Android

Egy android hatalmas útvesztőbe kerül ám fogalma sincs, hogyan jusson ki onnan.

 

An android is trapped inside of an extremely large maze but has no idea how to find his way out.

 

Un android se află într-un labirint întins, dar nu are nici o idee cum să iasă de acolo.

http://www.dirtyjobfilms.com/filmfest.asp

 

Mészáros Péter: Ki a macska?- Who’s the Cat?

2003, rövidfilm, 35mm, színes, 8 perc, 1:1, 85

“A film négy fiú brutális-rituális játékát meséli el egy macskával egy elhagyatott gyárcsarnokban. A film végére talán kiderül, hogy valójában ki a macska…
A történet valahol a lebombázott Budapesten játszódik a II. világháború idején, de játszódhatna bármelyik városban a XX. század bármely háborújában Európában és Európán kívül. Nem tudom, hogyan élték meg azok a gyerekek mindazt, s így nem tudom, milyen volt az a tapasztalat. A filmen keresztül engem csak az érdekelt, vajon ott van-e még az emlékezetünkben az ő rejtett fájdalmuk…”

 

2003, short film, 35mm, colour, 8 min., 1:1, 85

“The film tells the story of the brutal games of four boys,who play with a cat in an abandoned factory hall. Perhaps, by the end of the film we will be able to decide which one of them is the cat.
The story is set in Budapest, the city ruined by bombs during the World War II, but it could take place in any other city in or outside Europe during any other war in the 20th century. I do not know what experiences those children had, what they actually had to go through. I was only interested to find out whether their hidden pain was still there in our memories…”

 

2003, scurtmetraj, 35mm, color, 8 min., 1:1, 85

Povestea unui joc brutal alor patru băieţi cu o pisică într-o fabrică abandonată. Se poate că la sfârşitul filmului vom afla cine este de fapt pisica

http://www.port.hu/pls/fi/films.film_page?i_where=2&i_film_id=60813&i_city_id=3372&i_county_id=-1

http://www.filmunio.hu/object.4eaa7860-c64e-416c-91d3-9a1af98adabf.ivy

 

Rofusz Ferenc: A Dog’s Life

2005, animáció, 35mm, színes, 11 perc

Phil sikeres üzletember,aki az egész világot saját érdekei szerint használja, nics tekintettel senkire és semmire. Ám az élete egy pillanat alatt feje tetejére fordul: Játszadozó kutyája véletlenül beleejti a hajszárítót a yakuzziba, melyben épp Phil üldögél. Ebben a percben minden megváltozik: Phil kutyaként tér magához, és éppen egy labdát próbál elkapni a szájával. Fogalma sincs arról, hogy hol van és mi történik vele. Annyit lát csupán, hogy a kutyák teniszt játszanak, repülnek, autót vezetnek – és üldözik őt, a gazdátlan kutyát.

 

Phil is a real successful businessman who uses the whole world for his own aims and doesn’t care about anyone and anything. One day he is in a wrong place in a wrong time. Cause the dog playing with the hairdryer unfortunately throws it into the yakuzi where Phil sits. From that time Phil’s life turns upside down as when he “wakes up” he is a dog and he tries to catch a ball with his mouth. He has no reason where he is and what happens with him. He only realizes that dogs play tennis, fly, drive cars – and hunt him as a dog without a master.

 

Phil este un afacerist nepăsător care foloseşte pe lumea conform propriilor sale interese. Într-o zi cîinele său, jucând cu uscătorul de păr, îl aruncă pe aceasta în cada în care Phil face baie. Din momentul acela viaţa afaceristului se schimbă radical. El “se trezeşte” fiind un câine care încearcă s-o prindă o minge cu gura. Nu ştie unde este şi ce se întâmplă cu el. El îşi dă seama numai că câinii joacă tennis, conduc maşină…-iar el este urmărit, fiind un  câine fără stăpîn.

http://www.filmunio.hu/object.fad770cb-256f-4e2d-be72-abff735c4d5d.ivy

 

Kocsis Ágnes: A vírus- The Virus

2005, rövidfilm, 35mm, színes, 27 perc, 1:1,85, DolbySR

Egy fiatal víruskutató életében felbukkan egy másfajta vírus. Egy olyan, amilyenre nem számított…

 

A new kind of virus appears in the life of a young virologist the kind he wasn’t expecting…

 

În viaţa unui virolog tânăr apare un alt tip de virus. Ceva de neaşteptat…

http://www.port.hu/pls/fi/films.film_page?i_where=2&i_film_id=67468&i_city_id=3372&i_county_id=-1

http://www.kultura.hu/culture/film/news/D106_articles_2220.html

 

Antoine Waked: The Big Fall

animáció, 5 perc

Sötét van. Zuhog az eső. Üresek az utcák. Egy bérgyilkos következő áldozatáért indul. Semmi nem úgy alakul, ahogy kellene.


It’s dark. It’s raining. The streets are empty. A hitman goes for his next victim. Nothing will go as expected.

 

E întuneric. Plouă. Străzile sunt pustii. Un asasin se porneşte după următoarea lui victimă, dar nimic nu merge cum ar trebui…

http://thebigfall.stephenkingshortmovies.com/

 

Szász Attila: Most látszom, most nem látszom- Now You See Me, Now You Don’t

2005, rövidfilm, 35mm, színes, 30 perc

Ez a nap is olyannak tűnik, mint a többi. Apa a laborban kísérletezik, anya otthon forralja a vizet, miközben hatéves fiuk, Alex, a kisautójával játszik. Ez a nap mégis más, mint a többi. Mert ezen a napon apa hazahoz egy dobozt a laborból. És másnap reggel Alex láthatatlanná válik.

Lehetséges, hogy egy apa eltűntesse a fiát? Vagy van más magyarázat?
Valami elképzelhetetlen…
Valami elviselhetetlen…

 

It seemed like an ordinary day. Dad is experimenting in the lab, Mom is at home boiling water, while their six-years-old son, Alex, is playing around her. But this day is different. This day Dad brings something home from the lab. And the next morning Alex becomes invisible.
Is it possible that a father makes his own son disappear?
Or is there any other explanation?
An unthinkable one…
An unbearable one…

 

Părea o zi obişnuită. Tata face experimente în laborator. Mama e acasă, fierbe apă, iar fiul lor de şase ani se joacă în jurul ei. Dar această zile e cu totul altfel. Astăzi tata aduce acasă ceva de la laborator. Iar în ziua următoare Alex devine invizibil…

http://www.extremefilm.com/nowyouseeme/

http://filmguide.newportbeachfilmfest.com/tixSYS/2006/filmguide/eventnote.php?EventNumber=1051&notepg

 

Keményffy Tamás: Szerencsés ember- Lucky Man

2005, rövidfilm, 35mm, színes, 19 perc

A puszta nem változott évszázadok óta. A nap ugyanolyan kíméletlenül süt. A nyáj ugyanolyan közönyösen legel. A kutyák ugyanolyan haragosan ugatnak. És az emberi élet is ugyanannyit ér. Semmit.

 

The famous ”puszta”, Hungary’s greatest plains region, has not changed for centuries. The sun is shining with the same ruthless. The sheep are grazing with the same ease. The dogs are barking with the same anger. The value of the human life has remained the same as well.Worthless.

 

Câmpia nu s-a schimbat de veacuri. Soarele arde la fel de crud. Oile pasc cu acelaşi indiferenţă. Cîinii latră cu acelaşi supărare. Valoarea vieţii umane este la fel: zero.

http://www.port.hu/pls/fi/films.film_page?i_where=2&i_film_id=67466&i_city_id=3372&i_county_id=-1

http://www.filmunio.hu/object.c9bfefdb-835d-4cdf-b9cb-8459cd270590.ivy

 

Rani Naamani: Defective

animáció, színes, 2:21 perc

A Vancouver-i Filmiskolában készült szórakoztató és nagyon jól szerkesztett animáció helyszíne egy gyár, ahol néhány fizikai és talán fejlődésbeli hibával rendelkező robottal találkozunk…

 

Film School in Canada, produced the funny and very well executed animated video titled “Defective.” The story location is a factory and features a couple of physically, and perhaps developmentally, defective robots.

 

Locul  întâmplărilor este o fabrică unde sunt prezentate nişte roboţi cu imperfecţiuni fizicale.

http://www.robots-dreams.com/2006/07/robot_comedy_vi.html

 

Groó Diána: Tarka képzelet: Renoir álmai- Wild Imagination: Renoir’s Dreams

2003, rövidfilm, video, színes, 15 perc

Párizs, az 1870-es évek közepe. A Montmartre dombja: muzsika, gránátalmaszörp, kalács, üstdobkalapok és a kalácsmalom lányai… August Renoir szerelmei öt képben (Moulin de la Galette, Hinta, Páholy, Esernyők, Terasz).

 

Paris in the mid-1870s. The Montmartre Hill: music, pomegranate squash, sweet bread, top hats and the girls of the sweet bread mill… August Renoir’s loves in five pictures (Moulin de la Galette, La balançoire, La loge, Les parapluies, Sur la terrasse).

 

Iubitele lui August Renoir în cinci imagini. (Moulin de la Galette, La balançoire, La loge, Les parapluies, Sur la terrasse).

http://www.filmunio.hu/object.54e06f29-4ab2-4946-a259-d5e760a3e01c.ivy

 

Groó Diána: Tarka képzelet: Rousseau álmai- Wild Imagination: Rousseau’s Dreams 

2004, rövidfilm, video, színes, 15 perc

„Oly édes volt Yadwiga álma,
amidôn elszenderedett
S mikor fuvolaszóra ébredt
Sütött a hold a fák felett
A lomb a vizek aranyára
Méregzöld foltokat vetett
És a kígyók mind fölfigyeltek
A varázsló bûvös dalára”

Henri Rousseau világa 6 képben…

 

 

”Yadwigha, sleeping peacefully,
In a beatiful dream
Hears the notes of a pipe
Played by a friendly snake charmer,
While the moonlight gleams
On the flowers and verdant trees,
The tawny serpents listen
To the instrument’s tuneful airs.”

Henri Rousseau’s world in 6 pictures… 

 

Lumea lui Henri Rousseau în şase imagini.

http://www.filmunio.hu/object.5F6F2003-E083-484D-A2D2-A76CDD3FC5F2.ivy

 

Groó Diána: Ősfény- Urlicht

2005, kisjátékfilm, színes, 15 perc,

A kisfilm egy huszonéves lány, Adél álma, aki fél a vonatoktól, és nem mer vonatra szállni. Szorongásától, álmában megjelenő távoli nagynénje, Mally néni segít megszabadulni, aki egy békebeli utazásra invitálja a lányt egy gőzösön, egyenesen a boldog századfordulóra. Együtt utazzák végig a 15 percet, és Adél megismeri felmenőit, akik még nem tudják: “mind egy vonaton utaznak majd” Auschwitz felé. Adél álmában jön rá, hogy nem véletlenül szereti Mahler 2. szimfóniájának Urlicht című áriáját, mert az a születésről- és a halálról szól, és a történelem ismeretében csak úgy tudja szorongását legyőzni, ha versenyt fut a tehervonattal az életért és a túlélésért. Mert már csak ő képviseli a múltat, a jelent és a jövőt.

 

The film is about Adél’s dream: a girl in her twenties, who is afraid of trains. Her frustration is eased by her aunt, who appears in her dreams. She invites Adél on a trip on a train exactly on the turn of the century, the happy times. They travel 15 minutes while Adél gets to know her ancestors, who are still unaware that they will be on the same train while going to Auschwitz. Adél, in her dream, realizes why she loves Urlicht, the aria in Mahler’s 2nd symphony, because it is about birth and death at the same time. She can only conquer her frustrations by running a race with the train for life and survival, because she is the only one connecting the past, present and the future at the same time.

 

2005, scurtmetraj, color, 15 min.

Acest film e visul unei fete de douăzeci de ani, Adél, căreia îi e frică de trenuri. Ea este invitată de mătuşa ei la o excursie cu un tren care trece spre începutul secolului. Adel se întâlneşte cu strămoşii ei, care încă nu ştiu că vor călători “cu toţii pe acelaşi tren” spre Auschwitz…Iar Adél înţelege că trebuie să întrece pe trenul într-o luptă de viaţă şi moarte, deoarece ea este singura care face legătură între trecut, prezent şi viitor.

http://www.port.hu/pls/fi/films.film_page?i_where=2&i_film_id=75700&i_city_id=3372&i_county_id=-1

 

Jeremy Brown: Saturday Afternoon Fever

2005, animáció, színes, 3 perc

Egy öreg ember lejátszana egy lemezt egy csöndes délutánon, ám valami egészen másra bukkan, mint amit várt.

 

An Old man playing a record on a quiet afternoon discovers its contents to be different than he had expected. Film by Jeremy Brown a student at Vancouver Film School.

 

Într-o după amiază liniştită un bătrân jucând un disc găseşte ceva surprinzător.

http://www.transbuddha.com/index.php/buddha/mailer/saturday_afternoon_fever/

http://www.pocketmovies.net/detail_347.html

 

Florian Landouzy: Supermoine

2005, animáció, színes, 3 perc

Amikor a kolostort elfoglalják a vikingek, egy szerzetes felfedi valódi identitását, hogy megmentse társait: Szuperszerzetes

 

When a monastery is invaded by Vikings, a monk uncovers his real identity to save his fellow brothers: SuperMonk.

 

O mănăstire este invadată de vikingi, iar unul dintre călugări dezvăluie identitatea lui ascunsă ca să-i salveze pe fraţii lui. Super-călugăr.

http://www.annecy.org/home/index.php?Page_ID=752&film_id=20060130&back_page=232&code_categfilm=C3&titre=&realisateur=&PHPSESSID=c5f53185219117aa79734fc47cf25be

 

Kenyeres Bálint: Before Dawn

2005, rövidfilm, 35mm, színes, 13 perc, cinemascope, DolbySRD

Az éjszaka vége. A búza csendesen ring a domboldalon. Emberek kelnek, mások szabadságukra törnek.

 

2005, short film, 35mm, colour, 13 min., cinemascope, DolbySRD

Before dawn, the wheat is quietly ondulating on the hillside.
Before dawn, people will rise and other people will take away their hope.

 

2005, scurtmetraj, 35mm, color, 13 min., cinemascope, DolbySRD

Zori de zi. Vântul mângâie lin pe lanurile de grâu. Oamenii se trezesc, iar alţi oameni vor lua libertatea lor.

http://www.filmunio.hu/object.7c635ee5-8dfb-40ed-9e8a-f876146db703.ivy

 

Kardos Sándor: Résfilm – Slitfilm

 

2005, rövidfilm, 35mm, színes, 19 perc, cinemascope, DolbySR

A film rendhagyó, mert olyan kamerával készült, amelyet eredetileg sportversenyeken célfotók készítésére használnak. A pillanat töredékének rögzítése egy résen keresztül történik. A kamera a mozdulatlan, álló képet nem képes megörökíteni, csak a mozgást. Ezt a szerkezetet találta alkalmasnak Kardos Sándor, hogy a valóságban nem látható képi világot rögzítse egy furcsa történeten keresztül – melynek alapja Akutagava Rjúnoszuke (Akutagawa Ryunosuke, 1892-1927) ‘A zsebkendő’ c. novellája.

A 36odik Magyar Filmhéten  Kísérleti-film kategóriában a zsűri fődíját kapta – az irodalmi alapanyag nem illusztratív, hanem azzal egyenértékű képi átfogalmazásáért, a felfedezés meglepetésével ható technikai megoldásáért és különleges filmnyelvi erejéért – Kardos Sándor Résfilm című alkotása.

„Mióta filmmel foglalkozom, mindig zavart a filmkép túlzott konkrétsága. Ez ugyanis izzítja a fantáziát, de nem hagyja szárnyalni. A célfotó kamerában jelentkező kép a valóságban sosem létezett. Így, ellentétben a hagyományos képrögzítési eljárással, nem a valóság illúzióját akarja kelteni. Olyan eszközzel próbálunk egy történetet elmesélni, amely minden valóságos élménytől különválik.”Kardos Sándor

 

Slitfilm” was photographed with a slitcamera. and awarded Grand Prize of the Experimental Film Category at the 36th Hungarian Film Week in February, 2005, for the non-illustrative, but visual adaptation of the literary material, the astounding technical solution and the power of the peculiar film expression; and the film was given the Best Experimental Film Prize at “The Golden Eye Cinematographer Festival”, 2005.

The film is an adaptation of Akutagawa Ryunosuke’s short story, “The Handkerchief”..

”Since I’ve been involved in film-making it has always bothered me that images in films are too concrete and as such they ignite the imagination but do not let it soar. The image seen in the target of a film camera never exists in that particular form in real life. Thus, contrary to traditional means of recording images it isn’t designed to create the illusion of reality. In this film an attempt is made to tell a story using a means that has nothing to do with real experience.” Sándor Kardos

Slitfilm este o adaptare a nuvelei lui Akutagawa Ryunosuke. Ciudăţenia acestui film constă în realizarea înregistrărilor cu „slitcamera”.

http://www.terebess.hu/terebesscenter/slitfilm.html

 

Csáki László: Napok, melyeknek értelmet adott a félelem – Days that Were Filled with Sense By Fear

 

2003, animáció, 35mm, ff, 7 perc, 1:1,33, Mono

A film, egy klasszikus szerelmi háromszög történetét meséli el a film noir stílusában és eszközeivel. A dúsgazdag maffiózó, Butter úr az ő gyönyörű felesége Olga és szolgája „jobbkeze” Pedró szerelmi történetét. ”A megcsalt férj keserűsége és bosszúja az ördög műve Pedró a csapda már kész és ti ott ültök a közepén!” mondja a film elején Butter úr egy telefonüzenetben. Olgának és Pedrónak menekülniük kell a férj bosszúja elől. Szürreális kalandjaiknak egy autóbaleset vet véget, és visszakerülnek Butter úr villájába. Olga és Pedró nem tudnak mit tenni a megcsalt férj haragja ellen, mindketten megbűnhödnek, de nem akárhogyan…

 

The animated film, “Days that were Filled with Sense by Fear”, deals with the story of a classic love triangle, using the style and the means of the film noir. The main characters of this love story are the ultra-rich mafioso, Mr. Butter, his beautiful wife, Olga, and his servant or „his right hand”, Pedro. “The bitterness and the revenge of the injured husband is the devil’s work, Pedro! The trap is set… And you are sitting in the middle of it!” says Mr. Butter in a phone message at the beginning of the film. Olga and Pedro have to escape from the revenge of the husband. Their surreal adventures end in a car-crash, and finally are taken back to Mr. Butter’s villa. Olga and Pedro are exposed to the anger of the cheated husband. They are both punished, but in a special way…

 

Animaţia prezintă povestea clasică a unui triunghi conjugal. Personajele principale fiind bogatul Mr. Butter, soţia sa frumoasă, Olga şi servitorul lui, Pedro. Aventurile lor sunt supranaturale, iar totul se sfârşeşte cu un accident de maşină, după care Olga şi Pedro sunt pedepsite de Mr.Butter într-un mod special… http://www.slamdance.com/2005/festival/film_detail.asp?film_id=627

 

Justin Curfman: Platelets:  Lepidopteraphage

2006, animáció, 9 perc

Szürreál/ horror – animáció

 

Surreal/horror stop-motion animation / CG “hybrid” film

 

Supranatural/horror

http://www.justincurfman.com/films.htm

 

Brian és Jeffrey de Vore: No.0014

2005, rövidfilm, színes, 18 perc

Alex, a jómódú, laza fiatalember véletlenül egy ismeretlen virus áldozata lesz. Tizennégyes számot visel egy, a francia Francois által irányított szervezetben. Más esély híján: menekül.

 

Alex, a well-off and laid back young man, accidentally becomes victim of an unknown virus. Being number fourteen on the death list of an organization run by the French speaking Francois, he sees no other choice than to escape.

 

Alex, un tânăr neglijent, din întâmplare devine victima unei virus necunoscut. El se află la locul 14 pe lista de moarte a unei organizatii, condusă de francezul Francois. Ultima lui şansă este fuga.

http://72.14.221.104/search?q=cache:uZZoZsz5e0oJ:indie.imdb.com/title/tt0493364/combined+Brian+en+Jeffrey+de+Vore:+No.0014,+18&hl=hu&gl=hu&ct=clnk&cd=1

 

Aidan Gibbons: A zongora- The Piano

2005, animáció, színes, 2:32 perc

Az Amélie csodálatos élete című film zenéjére alkotott animáció.

 

A video created for the song Comptine D’un Autre Etè: l’Après Midi by Yann Tiersen (from the movie Amelie)

An old man sits behind his piano and plays while his whole life flashes by him.

 

Animaţie creată pe muzica filmului “Le fabuleux destin d’Amelie Poulain”. www.aidangibbons.com

 

Csáki László: Darazsak, ludak, körtefa – Wasps, geese, pear-tree

2005, animáció, 35mm, ff, 5 perc, 1:1,33, DolbySR

Jack a floridai ingatlanügynök, egy nap nagyanyámnak próbál napfényes telkeket eladni. Az üzlet  nem jön össze, mert nagyanyám egy másik ajánlattal rukkol elő: – Fuvarozza inkább az én  whiskymet jobban megéri mint hülyeségeket beszélni egész álló nap, nem? – Azt hiszem  igaza van. Jack harminc évig maradt nagyanyámmal így a floridai telkek könnyebben gazdára  találtak. Mindez a nagy szesztilalom idején történt amikor, az egész megye nagyanyám  zsebében volt, pedig a whiskyje egyszerűen ihatatlan volt. Jack, harminc év alatt kétszer  hajtott neki teherautójával a háznak. A film a két baleset történetét meséli el.

 

The chalk-drawing animated film is based on Richard Brautigan’s novel: „Revenge of the lawn”. This is a remembrance, the story of a childhood memory about grandma’ and grandpa’. After the death of grandpa’, Jack took over the domesticities, and delivered grandma’s bourbon on his truck. Grandma’s whisky served as a salutary refreshment during prohibition times. Her house wore the traces of two accidents. The film tells the story of these accidents.

http://www.filmunio.hu/film1db.ivy?artid=8a2c652c-c212-42ca-8203-a6e6c78de76c&colid=37063ac6-a8bf-41be-ae28-be8d5bc596ea&public.lang=en-US

 

Filmul creat din desene animate de cretă se bazează pe un roman scris de Richard Brautigan. Este vorba despre o amintire din copilărie, despre memoria  bunicilor. După moartea bunicului, Jack preia treburile gospodăreşti timp de treizeci de ani. Iar whisky-ul bunicii este servit ca o răcoritoare în timpul prohibiţiei de alcool. Casa ei era martorul alor două accidente. Filmul prezintă povestea acestelor accidente.

http://www.filmunio.hu/film1db.ivy?artid=8a2c652c-c212-42ca-8203-a6e6c78de76c&colid=37063ac6-a8bf-41be-ae28-be8d5bc596ea&public.lang=en-US

 

Bugfilm Collective: BIOS

2002, animáció, 3:47 perc

Öt robot narancsot gyárt. Egyetlen apró hibát követ el valamelyikük, és ezzel tönkreteszi a harmóniát és elindítja a lavinát a teljes káosz felé. Az élet, a világ  “animációs metafórája” film.

 

Five Robots produce oranges. Only one little mistake by one of the robots disturbes the harmony and leads to total chaos. A metaphor for the world, for life and its complex backgrounds.

 

Cinci roboţi produc portocale. O singură greşeală făcută de unul dintre ei distruge imediat armonia şi conduce spre haosul absolut. Filmul e metafora animată a lumii.

http://72.14.221.104/search?q=cache:eOeXYbw6ECEJ:www.pocketmovies.net/detail_273.html+Bugfilm+Collective+%E2%80%93+BIOS&hl=hu&gl=hu&ct=clnk&cd=4

 

Justin Rasch: Dorky Dad

2005, animáció, színes, 3:28 perc

Dorky Dad egy hétköznapi férj és apa, aki épp hazafelé tart egy átlagos munkanap után. Alig várja, hogy találkozzon a gyerekeivel, ám azok rá se hederítenek a videójáték őrület hevében. Megpróbálja elvonni a figyelmüket, és meggyőzni őket, hogy inkább vele játsszanak. Vajon sikerül neki?


Dorky Dad is a father and husband coming home from a day of work. He is very excited about seeing his kids and when he arrives home he finds them completely zombied out on video games. He then tries to woo the children away from the games to play with him. This is the Conflict of Dorky Dad…can he resolve it?


Dorky Dad, un tată  şi soţ obişnuit, merge acasă de la serviciu. Abia aşteaptă să-şi vadă copii săi, dar ajungând acasă, îşi dă seama că ei sunt obsedaţi de jocurile electronice. Încearcă să le convingă să se joace cu el. Oare reuşeşte
?

http://72.14.221.104/search?q=cache:qOZYGcP9fA8J:www.pocketmovies.net/detail_343.html+dorky+dad&hl=hu&gl=hu&ct=clnk&cd=1

 

Tóth Pál: Rajzfilm- Cartoon

2005, animáció, digitális, színes, 15 perc

Asztal, szék, egy figura egykedvűen rajzolgat egy üres lapra. A rajzok egy-egy mozdulatsort, kis történeteket hoznak magukkal. A papír lassan megtelik vázlatokkal, firkákkal, egyszer életre kelt, de be nem fejezett, meg nem valósult művek emlékeztetőivel.

 

A table, a chair. A man is impassively drawing on a blank sheet of paper.
Series of movements, little stories develop from the drawings. The paper slowly fills up with figures, with sketches – reminders of unfinished works that once came to life, but were never realized.

 

Masă, scaun, personaj fără chef, care mâzgăleşte la o hârtie goală. Desenul dă o serie de mişcări, nişte povestioare până când foaia se umplă şi devine un spaţiu real a întâmplărilor, întâmplări care niciodată nu au fost terminate.

 

Prashant Kadkol: Ganesha

2005, animáció, színes, 9:05 perc

A Ganesh Charturti fesztiválon utoljára áldozók szeretett urukat, Ganeshat akarják látni az alámerülés előtt. De senki sem tudja, mi történik a víz alatt…

 

During the festival of “Ganesh Chaturti” the last time devotees get to see their beloved lord Ganesha before immersion. But no one knows what happens underwater.
This film is a blend of fact, myth & fantasy, which talks about the journey of an immersed image underwater.
All the immersed clay images, each one with innovative iconography get animated (presence of prana).
Their energy and merrymaking finally makes the God himself to appear and collect (prana) from all the images, leaving inanimate clays, which quickly dissolve to formless ness.
This formless state of clay is for a short time, for the next year festival it again regains its iconic form. In this respect it replicates the cosmos itself.

 

În timpul festivalului  “Ganesh Chaturti” credincioşii lui Ganesha vor să-l vadă conducătorul lor spiritual înainte de a se cufunda….dar nimeni nu ştie ce se întămplă în adâncul apei sacre. Filmul dă o imagine complexă despre mit şi fantezie, despre experienţa acvatică.

www.watcheyepod.com/movies/files/Ganesha-pop.htm

http://www.pocketmovies.net/detail_316.html

 

Alexander Hupperion, Manuela Macha, Leif Arne Petersen: Dronez

2003, animáció, színes, 3:10 perc

Az Ural hegység csúcsainak rejtekében az orosz hadsereg megalkotja a következő századok katonáját. Egy próbaútja során, a végsőkig intelligens háború-gépezet úgy dönt, hogy ezután saját  törvényeit követi…

 

Deep in the icy mountains of the Ural, the russian military is constructing the soldier of the next century. During a test run, the ultimate intelligent war machine decides to follow its own personal agenda.

 

În adâncimea munţiolr Urali, armata rusă construieşte un soldat al secolului viitor. În timpul unei curse de probă, maşinăria inteligentă de război decide să funcţioneze după regulile sale arbitrare…

http://www.dronez.de/

 

Jason Pickering: A pantomimes- Mime

2005, animáció,1:20 perc

Egy pantomimes szórakoztatja az embereket a parkban.

 

A mime in a park. He’s enetertaining the people.

 

Un pantomim îi încântă pe oamenii din parc.

 

Iris Bonavitacola, Virginie Hanrigou, Raphaël Lev, Carole Maurel, Augustin Paliard : Nyitott könyv- Open Book
2005, animáció,1:18 perc

Egy huszadik század eleji könyvesboltban különös könyvre bukkan egy kisfiú…

 

In a bookstore of the beginning of the 20th century, a little boy falls accidentally on a strange book…

Într-o librărie de la începutul secolului 20., un băieţel găseşte o carte ciudată…

http://www.trema-art.com/openbook/

 

Banner-Szűcs Loránd: A titkos hely- The Secret Place
2003, rövidfilm, 35mm, színes, 4 perc, 1:1,85, DolbySR

Vannak helyek a világ legeldugodtabb pontjain, amiről mi semmit sem tudhatunk. Ezeken a titkos telepeken,olyan halottnak hitt sztárok élnek, akik megunták a világ rajongását…

 

There are hidden places on earth that even we don’t know about. Living in these secret settlements are those stars who are supposedly dead. They escape to this secret place, away from the adoration of the world.

 

Există locuri ascunse pe pământ despre care nu ştim nimic. Trăiesc aici celbrităţi crezute morţi, ca să scape de adoraţia lumii.

http://www.szemle.film.hu/object.8231efee-fb78-4824-939e-ec4662aa9db0.ivy

 

Török Ferenc: Cipők- Shoes

2003, rövidfilm, 35mm, színes, 17 perc, 1:1,85, DolbySR

Az epizód három ember véletlen találkozásának laza, mégis drámai története. Az unatkozó cipőbolti eladólány, a kitört sarkú cipője helyett újat választó középkorú nő, valamint az ablakmosó ipari alpinista egy napjának néhány pillanata Budapesten, a Keleti pályaudvar zajos forgatagában. Az ismeretlenek hétköznapi találkozása azonban váratlan tragédiával végződik.

 

In Török’s film shoes play the roles in the story: an industrial mountaineer’s unlucky though somehow inevitable death is viewed from the vantage point of his footwear.

 

În filmul lui Fernec Török personajele sunt nişte pantofi: Înâlnirea întâmlpătoare alor trei oameni se sfârşeşte cu tragedie.

 

Tamás Király:-Határvidék/ Zonă de frontieră/Borderland

 6,20

A történet alapja  egy 90es évekbeli bűnűgyi esemény, amelynek színhelye egy vidéki elszigetelt terület.A zúgába dőlt tanya tulajdonosa a természet ritmúsát követve, teljes mértékben  ösztönös életet élt. A tanyaról, emberi és állati lény számára ellenállhatatlan isteni hívattatás sugárzott. Az emberi reménytelenség, a civilizáció határán szenvedve, visszatér az idő kezdeteihez.

 

Povestea este bazată la un  caz penal din anii 90, petrecută la un meleag provincial izolat de lume. Proprietarul  gosdodăriei distruse trăia instinctual după legile şi ritmul naturii. Ferma avea o putere irezistibilă, fie pentru fiinţe umane fie pentru animale, puterea chemării Divine. Deznădejdea umană, suferind la graniţa civilizaţiei, este conductorul spre a ne reîntoarce la geneza timpului.

 

The story based on a criminal legal case from the 90’, that happened in a desolate land of the countryside. The owner of a ruined farm lived instinctively, to the rhythm of the Nature. From the farm came a spiritual call, irresistible to all human beings and animals. Human hopelessness, suffering on the border of the civilization, going back to the womb of Time.

 

Popute Sebastian Ármin – Természetes/ Natural/ Natural, 10

 

 A mások által teremtett értékeket, a fogyasztói társadalmat képező embereknek kell elfogadniuk tudatalatt. A köpeny csak addig képes takarást biztosítani,amíg a látszatot alá tudják támasztani.

 

Oamenii societaţii consumătoare trebuie să accepte subconştient valorile create de alţi.

Coaja protejează până când aparenţele pot fii susţinute.

 

In the customer society people in their subconcious have to accept the values which are developed by others. The shell protects as long as while they can maintain the semblance. 

 

Küs Imola : Szerelemek körtánca /Hora Iubirilor / Hay of Love,

10 min.

 

Szappanopera paródia. Parodie de telenovelă. SITCOM parody.

 

Szita Kata – Gum Love

 2,54

Egy magányos rágógumi szerelmi élete.

A lonely chewing gum’s love life.

Viaţa amoroasă a unei gume de mestecat.

 

Molnár Attila – Sevastopol-Memoria-Secvente, 9,38

 

Short war documentary, about the siege of Sevastopol.

 Documentar despre asediul din Sevastopol.

Dokumentumfilm Szevasztopol ostromáról.

 

Bíró Zoltán – Az ezerarcú láp, 16

 

Documentary from Gheorgheni.

Gyergyói dokumentumfilm.

Documentar din Gheorgheni.

 

Molnár Cs. Attila – Kísértés, 40

 

Experimental muuuvi based on Pilinszky’s poems.

Film experimental inspirat din poeziile lui Pilinszky.

Kísérleti film Pilinszky verseiből.

Bartha Loránd – KK

 

Short experimental muuuvi about the roughness of diarhea…

Scurtmetraj despre duritatea diareei…

 Kísérleti rövidfilm a hasmenés megpróbáltatásairól…

 

Ionel Vlad: GOD, 4,44

 

Egy sajátos világ az álom és valóság határán.

O lume la marginea visului/realului.

A strange world at the border of dream and reality.

 

Zágoni Bálint – Caffe Amor, 9

 

Néha a hatáskeltéshez elég szórólapot osztogatni.

Ca să faci impresie bună, ajunge să răspândeşti flyere.

Sometimes the easiest way to make a good impression is to give away flyers on the street.

 

Fliegauf Benedek – Trance, 14

 

Party…

Ştefănescu Bogdan – Huanduan, 2,39

 

Kínai mitológiából ihletődött káosztörténet.

 

Povestea haosului inspirat din mitologia Chineză.

 

The bellow is the Chinese symbol of the primordial chaos. The convicted and the dead are locket in the bellow and send to chaos. The chaos bellow is named: Huanduan. The symbol of Huanduan is treated here as a foray into a human body. The

subconscious is seen as a bellow were all the thoughts  are mix one another. 

 

Ştefănescu Bogdan – Code Blue, 2

 

Elmélkedés a klinikai halál és a tudatalatti viszonyáról.

 

Meditaţie asupra relaţiei subconştient / moarte clinică.

 

Making this I thought at the clinical death and the process that implies this moment. The character is living the critical moment all the way to the spiritual path. The struggle from life to death is supported by the subconscious of the human body

 

Zsigmond Attila – A rolbás – The Ice Cleaner

 

Jellegzetesen gyergyói sport, jellegzetesen gyergyói arcok…

 

Sport tipic din Gheorgheni, feţe specifice oraşului…

 

Typical sport from Gheorgheni, strange faces from the city…

 

Zsigmond Attila – Székelyföld gyöngyszeme, a Gyilkos-tó és környéke

 

 

Sweden

 

Mikael Halfström: Ondskan – Könyörtelenek

svéd-finn thriller, 113 perc, 2003

A 16 éves Erik életének legfőbb mozgatórúgója az erőszak. Az otthoni brutalitást és megaláztatást az iskolában torolja meg társain. Szinte önkívületi állapotban, csillapíthatatlan dühvel esik neki ellenfeleinek, és még akkor sem kíméli őket, amikor azok már tehetetlenül a földre rogynak.
A döbbent tanári kar, miután semmilyen hatást nem tud gyakorolni rá, kicsapja az iskolából a “könyörtelent”. Erik a normális életre való utolsó esélyként egy híres magániskolába kerül, ahol addigi élete teljesen felborul. Az elit iskola falai között az idősebb és módosabb fiúknak köszönhetően pokol az élet. Egymást érik a nyilvános brutális megalázások és aki ezt nem tűri vagy megfutamodik előle, az hamar a legfőbb célpontjává válik az elit kommandónak. Erik ezúttal a másik oldalon találja magát, nem ő méri a csapásokat, hanem neki kell azokat állnia ellenállás nélkül. Ráadásul megismeri a részvét érzését és ez újabb “terheket” ró rá.
Vajon képes lesz-e erőszak nélkül megtartani maradék büszkeségét és ellenállni a zaklatásnak? Megtalálja-e önmagát, és meg tud-e küzdeni élete összes rémképével? Van-e reménye még a normális életre? A Könyörtelenek egy olyan történet, mely az erőszakot és egyben annak elszenvedését járja körül. Ebből az érzelmi nyomorból, pedig nincs más kiút, mint a szeretetet, legyen az perzselő szerelem, vagy egy igaz barátság köteléke.
Mikael Halfström: Ondskan / Evil

113 min., 2003

Erik is expelled from school for fighting. He ends up at a private boarding school where the senior students control the young ones. Erik finds a friend in Pierre, his room mate. The story revolves around Erik who just wishes to be left alone and graduate. He doesn’t listen to what the seniors have to say and they don’t like it.

Mikael Halfström: Ondskan / Evil

113 min., 2003

Erik, un băiat de 16 ani, este eliminat din şcoală pentru comportamentul lui extrem de brutal. Ultima lui şansă este o şcoală particulară de reeducare, unde studenţii tineri sunt „controlate” de cei mai în vârstă. Erik însă nu vrea să fie supus voinţelor celor mai mari. El şi colegul său de cameră devin prieteni buni. Filmul ne povesteşte despre Erik, despre ambele perspective ale agresivităţii: despre victime şi răufăcători.

http://us.imdb.com/title/tt0338309/

 

Ingmar Bergman – A hetedik pecsét (Det Sjunde inseglet)

fekete-fehér feliratos svéd filmdráma, 92 perc, 1957

Antonius Block a vitéz és fegyverhordozója, Jöns a keresztes háborúból térnek vissza. Lepusztult földeken, dühöngő járványok között vezet útjuk. Block a vándorlást úgy tekinti, mint a megismeréshez, tudáshoz vezető utat. Minden áron tudni akar. Ha Isten hallgat, kész megkérdezni a Sátánt. Jonsot nem foglalkoztatják túlságosan ura metafizikai kételyei. Úgy örül az életnek, ahogyan az van. Nem veszi észre a Halált, amely egyedül készséges elbeszélgetni Block-kal és sakkjátszmát folytatni vele. Utazásuk során a legszörnyűbb erőszaknak és önkorbácsoló menetnek szemtanúi. Találkoznak egy rémült fiatal lánnyal, akit boszorkányságért halára ítéltek és egy különös bűvészcsaláddal, akiket Block megment a halál elől. Az utolsó vacsora után, amelyet Block feleségének várában költ el, a Halál egy igazságkeresőt és saját megvilágosodását hozza magával.

Ingmar Bergman – Det Sjunde inseglet / The Seventh Seal

A Knight and his squire are home from the crusades. Black Death is sweeping their country. As they approach home, Death appears to the knight and tells him it is his time. The knight challenges Death to a chess game for his life. The Knight and Death play as the cultural turmoil envelopes the people around them as they try, in different ways, to deal with the upheaval the plague has caused.

Ingmar Bergman: Det Sjunde inseglet

Suedia, 1957, dramă, 92 minute

Film inspirat din frescele medievale, in care Moartea joaca şah cu cavalerul. E vorba de moarte ca singura certitudine. O afirmă de altfel Bergman însuşi: A şaptea pecete este o alegorie a cărei temă este destul de simplă: omul, veşnica sa căutare de Dumnezeu, fără să aibă o altă certitudine decît pe cea a morţii.”

http://www.port.hu/pls/fi/films.film_page?i_where=2&i_film_id=1047&i_city_id=3372&i_county_id=-1

http://us.imdb.com/title/tt0050976/

 

Tage Danielsson – Picasso kalandjai (Picassos äventyr)

színes feliratos svéd vígjáték, 115 perc, 1978

 

Vannak filmek, melyeket, ha szóba kerülnek, még évek múltán is egymást túlharsogva idéznek egy-egy társaság tagjai. Ilyen film a Picasso kalandjai. Ez a svéd stáb egyszeri és megismételhetetlen fergeteges komédiája. Picasso élete itt csak “alibi”, nem életrajzi filmről van szó, sokkal inkább egy életszemlélet megjelenítéséről. Átlag félpercenként robban egy geg. Gösta Ekman és társai a nagy, klasszikus vígjátékok szellemében komédiáznak, igazi clownhoz méltóan. Az egész film egy abszurd vígjáték, burleszk a XX. századi párizsi művészvilágról. Itt minden előfordulhat, a dadaisták cikizik az avantgarde művészeit, a szürrealisták álmodoznak, a képzőművészeti felvételi Spanyolország andalúziai sziklás tájain zajlik, s “Pablo, tu es genial!”

 

Already in his childhood, Pablo Picasso shows talent for painting and is sent to the Academy of Arts in Madrid. He becomes a painter but has to live in Paris in poverty. But one day he is discovered by a rich American millionaire and starts to earn money. But he wastes his talent by painting plates. He meets the famous people of the 1920s; Gertrude Stein, Alice B. Toklas, Appolinaire, Hitler and Churchill.

 

Talentul lui Pablo Picasso este descoperit deja în timpul copilăriei. Tânărul artist este trimis la Academia de Arte din Madrid. El devine pictor şi duce o existenţă sărăcăcioasă la Paris. Dar într-o zi este descoperit de un milionar american şi astfel începe să câştige bani. Talentul şi timpul lui însă este prăpădit de  pictarea unor panouri fără valoare. Picasso se întâlneşte cu marile personalităţi ale anilor 1920: Gertrude Stein, Alice B. Toklas, Appolinaire, Hitler and Churchill.

http://www.port.hu/pls/fi/films.film_page?i_where=2&i_film_id=2010&i_city_id=3372&i_county_id=-1

http://us.imdb.com/title/tt0078084/

 

Martin Asphaug – A legtöbb ember kínában él (Folk flest bor i Kina)

színes norvég filmdráma, 82 perc, 2002

Hat fiatal norvég író egymást inspirálva két évig gyűjtötte az ötleteket, majd megírta a kilenc epizódból álló játékfilm forgatókönyvét, amelyet kilenc különböző szakmai hátterű, befutott és kezdő fiatalokból álló rendező-csoport filmesített meg. A cél az volt, hogy megtalálják az ideális közös nevezőt az alkotók (forgatókönyvírók és rendezők), a norvég politikai élet, és a történelem között. A kilenc epizódból álló film a meglepetések sorozata. A történeteket a Norvégiában létező nyolc politikai párt ideológiája inspirálta. A kilenc történet egy vidéki benzinkút körül játszódik, a választások előtti napon. Minden epizód középpontjában a benzinkút áll, ide érkeznek és innen távoznak, vagy éppen itt dolgoznak a szereplők, mint Lasse a benzinkutas, akinek egyetlen vágya, hogy pilóta legyen. Lasse repülés iránti vágya átível az apró, sokszor jelentéktelennek tűnő, bár súlyos következményekkel járó huszonnégy óra történetén.

Most people live in China. But who lives in Norway?

Gas station owner, Lasse, spends most of his time rebuilding his old Tiger Moth aeroplane and dreams of one day flying it through the air. He barely notices the strange stories that focuses around his station in the 24 hours before Election Day. A man gets a nasty surprise as he leaves his family in the car to enjoy a quick skinny dip. A cow eats a mobile phone. A lesbian couple looses their child. A blind girl and her brother sells dubious lottery tickets. A boy falls in love with the girl at the gas station. A man picks up an impertinent young hitchhiker. Three girls with engine trouble get help from a man in a pyjamas. Nine old men meet a young girl stuck in a swamp. A movie inspired by eight Norwegian political parties, written by six writers and directed by nine directors.

 

Lasse, proprietarul staţiei de benzină se ocupă cu renovarea avionului său. Cu 24 de ore înaintea alegerilor electorale lucruri ciudate încep să se întâmple în jurul staţiei. O vacă mănâncă un celular. O pereche homosexuală îl pierde copilul. O fată oarbă şi fratele ei vând tichete de loterie dubioase. Un alt băiat se îndrăgosteşte de fata aceea. Trei fete cu probleme de maşină sunt ajutate de un bărbat în pajama…etc. Un film inspirat de opt partide politiciene norvegiene, scris de şase autori şi regizat de nouă regizori.

http://www.port.hu/pls/fi/films.film_page?i_where=2&i_film_id=59567&i_city_id=3372&i_county_id=-1

http://us.imdb.com/title/tt0285566/

 

Lukas Moodysson -Redvás Amal – Fucking Amal

 

Rohadt egy hely ez az Amal. Nem történik semmi. Ami itt éppen menő, az máshol már rég lejárt. Elin tizenöt éves és ő az iskola szépsége. Színésznő akar lenni, vagy szépségkirálynő, akkor majd leléphet innen. Egyenlőre csak a bulik érdeklik, a fiúk pedig bomlanak utána. Agnes nemrég költözött ide, de nemcsak ez az oka, hogy nincsenek barátai. Jobban bízik a naplójában, mint az iskolatársaiban, akik úgysem fogadják be. Csak egyvalakit szeret, de őt őrülten: Elint.

 

Åmål is a small insignificant town where nothing ever happens, where the latest trends are out of date when they get there. Young Elin has a bit of a bad reputation when it comes to guys, but the fact is that she has never done *it*. Another girl in her school, Agnes, is in love with her but is too shy to do anything about it. For different reasons, Elin ends up at Agnes’ birthday party as the only guest. They have a girl’s night out together but after that Elin desperately avoids Agnes, refusing to even consider her own homosexuality.

 

Suedia, 1998, dramă, 89 minute, color

Amal e un orăşel uitat de lume unde şi moda ajunge cu mare întârziere. Tânăra Elin are o reputaţie proastă vizavi de băieţi, dar adevărul e că este virgină. Agnes, e îndrăgostită în secret de ea, neavând însă curajul să-şi mărturisească sentimentele.

http://us.imdb.com/title/tt0150662/

http://www.port.hu/pls/fi/films.film_page?i_where=2&i_film_id=21772&i_city_id=3372&i_county_id=-1

 

Ingmar Bergman – Saraband

107 perc, 2003

A nyolcvanhat éves nyugalmazott professzor – aki időközben multimilliomos lett – a világtól távol él, anyai nagyszülei egykori, visszavásárolt és átalakított villájában. Nem messze tőle korábbi házasságából származó fia, Henrik tanítja a csellójáték titkaira tizenkilenc éves lányát, Karint. Henrik nem heverte ki felesége, Anna halálát. A zenén kívül életének egyetlen értelme maradt: a lánya. A kis tóparti ház és a villa között nincs semmi kapcsolat, legfeljebb a gyűlöleté és a megvetésé. Ebbe a “csendéletbe” toppan be váratlanul – “teljesen értelmetlen késztetésnek” engedve -, hosszú évek után Johan elvált felesége, a még mindig aktív ügyvéd, Marianne. A prológus és epilógus övezte tíz jelenetben Bergman ennek a váratlan látogatásnak a következményeit meséli el. A megdermedt emberi viszonyok aktivizálódnak, a csönd jégpáncéljában élő lelkek beszélni, kiabálni kezdenek. A múlt könyörtelenül benyomul a jelenbe, hogy újból áldozatokat követeljen magának…

Ingmar Bergman – Saraband

107 min., 2003

Marianne and Johan meet again after thirty years without contact, when Marianne suddenly feels a need to see her ex-husband again. She decides to visit Johan at his old summer house in the western province of Dalarna. And so, one beautiful autumn day, there she is, beside his reclining chair, waking him with a light kiss. Staying at a cottage on the property are Johan’s son Henrik and Henrik’s daughter Karin. Henrik is giving his daughter cello lessons and already sees her future as staked out. Relations between father and son are very strained, but both are protective of Karin. They are all still mourning Anna, Henrik’s much-loved wife, who died two years ago, yet who, in many ways, remains present among them. Marianne soon realizes that things are not all as they should be, and she finds herself unwillingly drawn into a complicated and upsetting power struggle.

Ingmar Bergman – Saraband

Suedia, 2003, dramă, 120 minute, color

Marianne şi fostul ei soţ se întâlnesc din nou după treizeci de ani fără contact. Ea îl vizită pe el într-o zi de toamnă şi îl trezeşte cu un sărut uşor. Nu departe de ei trăieşte fiul lui Johan, Henrik, care îi dă lecţii de violoncel fiicei sale, Karin. Relaţia dintre tată şi fiu este tensionată, dar amândoi bărbaţi au mare grijă de Karin, a cărei mamă a murit de doi ani. Memoria Annei însă este prezent în fiecare clipă. Marianne intră brusc într-o luptă complexă, încurcată.

http://us.imdb.com/title/tt0299478/

http://www.port.hu/pls/fi/films.film_page?i_where=2&i_film_id=66012&i_city_id=3372&i_county_id=-1

 

Ingmar Bergman – Jelenetek egy házasságból (Scener ur ett äktenskap)

 

A Jelenetek egy házasságból Bergman egyik legjelentősebb és legnépszerűbb filmje. A kor röntgenlenyomata a konvencionális és kispolgári házasság kudarcáról. Két remek színész, Liv Ullmann és Erland Josephson – akik egyúttal Ingmar Bergman állandó színészei és barátai – játsszák el a kétpólusú világ, a nő és férfi konfliktusokkal teli életét. Ingmar Bergman három hónapig írta könyvét, de egy fél élet tapasztalatai sűrűsödnek benne. “Valahogy megszerettem ezt a két embert, míg velük foglalkoztam. Eléggé ellentmondásosak lettek, néha félénkek, gyerekesek, néha egészen felnőttek. Rengeteg butaságot összebeszélnek, néha meg valami okosat mondanak. Félénkek, vidámak, önzők, buták, kedvesek, okosak, önfeláldozók, ragaszkodók, mérgesek, szelídek, szentimentálisak, kiállhatatlanok és szeretetre méltók. Egyszerre.” – írja róluk Bergman.

 

Follows the relationship of Marianne and Johan as they seperate, engage in extramarital affairs, bond, rebond and eventually divorce. Their relationship continues after the divorce, it seems this is a couple that cant stay away from each other, though they argue most of the time.

 

Urmăreşte pe relaţia dintre Marianne şi Johan:, aventuri extraconjugale, abandonări, despărţiri, întâlniri, şi în sfârşit: divorţ. Dar relaţia continuă după divorţare. În ciuda conflictelor, ei sunt o pereche inseparabilă.

http://us.imdb.com/title/tt0070644/

http://port.hu/pls/fi/films.film_page?i_where=2&i_film_id=1215&i_city_id=3372&i_county_id=-1

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: